Lymfflödesmassage

lymfflödesmassageLymfflödesmassage är en väldigt mjuk massageteknik med syfte att balansera vätskenivån i kroppen och transportera bort överflödig vätska och slaggprodukter. Den är lika effektiv vid akutbehandling av en idrottsskada som för en person med kronisk värk med eller utan svullnad. Dessutom har den för de flesta människor en stor avslappnande effekt.

Lymfsystemet är ett system som cirkulationssystemet fast utan egen pump (hjärtat). Lymfvätskan, vilket motsvarar blodet, flyttas därmed främst runt i kroppen med hjälp av muskelkraft. Syftet är att transportera bort slaggprodukter från vävnaderna som proteiner, fett och överskottsvätska. Vårt immunsystem är till stor del beläget i lymfsystemet som larmar andra delar av kroppen vid infektion eller sårbildning i huden.

Lymfsystemet består till stor del av lymfknutor som är placerade över hela kroppen men de flesta finns på halsen, armhålor och i ljumskarna, ”lymfstationer”. När lymfan når dessa analyseras vätskan. En del får passera medan okänt skräp kapslas in. Om vätskan innehåller virus eller bakterier kan knutorna svullna. När lymfvätskan filtrerats töms det i en stor ven vid bröstkorgen. Därefter renas blodet i njurar, lever och mjälte.

Tekniken kan hjälpa de som drabbats av svullnader av olika slag. Generellt påverkas hela det autonoma nervsystemet vilket ger en skön och avslappnande känsla. Behandlingen kan stärka immunförsvaret och därmed göra kroppen mer motståndskraftig mot förkylningar och influensa. Många upplever också att mage- och tarm börjar fungera bättre efter en behandling.

Massagen utförs främst på kroppens framsida och passar såväl gravida som de med olika smärttillstånd till exempel fibromyalgi. Lymfsystemet är mindre aktivt vid värk vilket är kroppens reaktion vid en skada. Lämpar sig inte för de med akuta infektioner eller de som har svårare hjärt- och kärlproblem.

Andra sätt att hjälpa lymfsystemet är att göra djupandningsövningar eftersom de största lymfkärlen sitter inne i bålen. Mjuka och lugna rörelseövningar som Qigong, Tai Chi och vattengympa simulerar lymfflödet. Snabba rörelser ökar blodgenomströmningen vilket innebär mer jobb för lymfsystemet. Stödstrumpor eller bandagering. Vårda hudkostymen så att den är mjuk och elastisk och inte släpper in bakterier. Äta mat med långsamma kolhydrater eller minska intaget helt. Kolhydraterna gör att vätska lättare lagras i kroppen. Har man problem med ödem bör man därför minska intaget av, speciellt snabba kolhydrater.

Man kan också duscha omväxlande kallt och varmt samt använda en långskaftad borste av naturborst. Har man känslig hud kan den först oljas in. Börja borsta från fötterna och upp mot hjärtat 5-6 gånger på fram- och baksida samt in- och yttersida av benen. Fortsätt med armarna på samma sätt. Borsta magen i samma riktning som tarmen, i klockans riktning. Detta är extra effektivt i fall du har problem med ”trög mage” och matsmältningen. Borsta därefter ryggen.

Bild: Freedigitalphotos.net/Ambro

”Massagen var otroligt skön och avslappnande. Jag var totalt avkopplad. En skön vibrerande känsla i kroppen”. -Lena Hardysson, 2015-03-29